НАРОДНІ РУХЛИВІ ІГРИ 📎
Народна рухлива гра — невичерпна виховна скриня для патріотичного виховання маленьких українців. Саме в народній грі відображаються темперамент, характер, почуття, побут, звичаї наших пращурів-українців.
🎈 ПІЖМУРКИ 👭
Мета: розвивати орієнтацію в просторі, швидку реакцію, доброзичливі взаємини.
☝ ХІД ГРИ
Діти за допомогою лічилки обирають ведучого.
Зразки народних лічилок
***
Сітка, вітка,
дуб, дубки —
поставали козаки,
Шабельками брязь —
вийди, князь.
***
Котилася торба
З великого горба.
А в тій торбі
Хліб-паляниця.
Кому доведеться,
Той буде жмуриться.
***
Бігли коні під мостами
З золотими копитами.
Дзень, брязь — вийшов князь!
***
Федір, Сидір і Каленик
Збудували тут куреник.
У куренику сидять,
По варенику їдять.
В нас вареників немає,
Хто жмуритись починає?
***
Тікав заєць через міст.
Довгі вуха, куций хвіст,
А ти далі не тікай,
рахувати починай:
раз, два,три — вийди ти!
Ведучий повертається обличчям до дерева (стіни), заплющує очі руками та промовляє віршик, інші діти в цей час ховаються.
Один, два —
Розбігайтесь, дітвора!
Три, чотири, п’ять —
Я вже йду шукать.
Хто не заховався,
Той зразу упіймався.
Більш не буду рахувать —
Один, два, три, чотири, п’ять.
Ведучий починає шукати дітей. Знайшовши когось, ведучий називає його на ім’я і стукає по умовному місці (дерево, стіна, якийсь предмет тощо). Дитина може і себе ≪застукати≫ на цьому умовному місці, якщо прибіжить раніше за ведучого. Перший, кого знайшли, стає ведучим.
🎈 ЗОЗУЛЯ 👭
Мета: розвивати природний слух, орієнтацію у просторі; виховувати чесність, приязні стосунки.
☝ ХІД ГРИ
Дитина сидить на стільчику (високому кубику) спиною до інших дітей, вона — "зозуля". Діти на слова ведучого (дитини чи вихователя) "По гайочку погуляємо, зозулю пошукаємо" розходяться по всьому приміщенні. Дитина-"зозуля" кує: "Ку-ку, ку-ку!". Діти зупиняються.
За сигналом вихователя одне з дітей кує: "Ку-ку, ку-ку!". "Зозуля" знову повторює: "Ку-ку, ку-ку!" Та сама дитина відповідає зозулі: "Ку-ку, ку-ку!". "Зозуля" повертається і відгадує. Якщо відгадає, ця дитина стає "зозулею". Гра повторюється.
Примітка. Вихователь перед початком гри пояснює дітям, що підказувати не можна, що це нечесно. Вихователь також стежить, щоб діти ходили в різних напрямках і заповнювали весь простір зали.
🎈 ВІДГАДАЙ, ЩО МИ РОБИМО 👭
Мета: активізувати знання дітей про види роботи дорослих, професії; розвивати уяву, рухову активність, образне мислення; дружні взаємини, позитивне ставлення до народних ігор.
☝ ХІД ГРИ
За допомогою лічилки або за бажанням діти діляться на дві команди. Одна команда домовляється про те, яку роботу чи професію вони будуть показувати рухами, не вимовляючи жодного звука.
Завдання другої команди — назвати, що показують їм друзі. Потім команди міняються ролями.
Примітка. Гра проводиться, поки дітям цікаво. Вихователь може корегувати рухи дітей відповідно до обраної професії.
🎈 ЧАКЛУН 👭
Мета: вправляти дітей у спритності, у швидкості бігу; виховувати чесність, інтерес до народних ігор.
☝ ХІД ГРИ
За допомогою лічилки обирають "чаклуна".
***
За горами, за лісами
cтоїть бочка з пирогами.
Раз, два, три —
а чаклуном будеш ти!
***
Раз, два, три!
Раз, два, три!
Біжимо ми як вітри,
А чаклуном будеш ти!
Чаклун наздоганяє дітей. Кого наздожене й торкнеться, той
"зачаклований". "Зачаклований" завмирає на місці. Інші діти намагаються доторкнутися до нього — "розчаклувати", а чаклун пильнує його та намагається "зачаклувати" інших. Гра закінчується, якщо "зачаклована" більшість дітей або "чаклун" дуже стомився.
🎈 СКЛАДИ КВІТКУ ДО ВІНОЧКА 👭
Мета: сприяти фізичному розвитку дітей; поглибити та закріпити знання дітей про український національний оберіг — віночок, про квіти, з яких його плели; виховувати інтерес до народних ігор.
Обладнання: паперові серединки квітів певного кольору, по 6 пелюсток до кожної серединки того самого кольору.
☝ ХІД ГРИ
Серединки квітів розкладені по колу, а пелюстки розсипані довільно. Діти за сигналом піднімають пелюстки та розкладають навколо серединок відповідно до кольору.
🎈 ОТАМАНЕ 👭
Мета: вправляти дітей у швидкому бігу; продовжувати знайомити з устроєм козацького війська; виховувати чесність, сміливість, інтерес до народних ігор.
☝ ХІД ГРИ
Гру бажано проводити на м’якому ґрунті, піску, траві. У неї грають переважно хлопчики, але й сміливі дівчата грають у цю гру з задоволенням.
Діти діляться на 2 рівні команди — коші. Якщо одна дитина зайва, то вона може приєднатися до тієї команди, де більше дівчаток. Кожний кіш обирає собі отамана. Коші стають один навпроти одного на відстані та беруть одне одного за руки. Відстань може варіюватися, але не більше ніж 3 м, щоб не було великого розгону руху.
Отамани починають діалог:
— Отамане, отамане, чи буде війна?
— Ні!
— А чому?
— Війська замало!
— Так відбий!
Після цих слів отаман, якому запропонували відбити військо, обирає якогось козака. Обраний біжить до протилежного коша та намагається розбити зчеплені руки дітей. Якщо йому це вдалося, він обирає одного із дітей, руки яких розчепив, і забирає до свого коша. Якщо руки розчепити не вдалося, то дитина залишається в цьому коші. Діалог повторюється, тільки тепер його починає другий отаман.
Гра закінчується, коли в одному з кошів залишається лише
отаман.
Примітка. Під час цієї гри діти повинні дотримуватися певних правил.
1. Діти в кошах повинні стояти на певній відстані одне від одного, щоб було де пробігати гравцеві другої команди.
2. Одну й ту саму дитину не можна двічі підряд посилати до другого коша.
3. Якщо дитина лишається в іншому коші, вона повинна грати чесно й не піддаватись гравцям зі своєї попередньої команди.